Rólunk

A MáSzínház közösségének tagjai értelmileg fogyatékos és tipikus fejlődésű gyerekek és felnőttek, önkéntes segítők és színházi szakemberek. A közös munkánkban a bemutatóval egyenértékűen fontos az azt megelőző nevelési folyamat. Drámajátékaink az emberépítést célozzák, feladatuk a személyiségformálás, a kapcsolatfelvétel, a kapcsolattartás, a közlés megkönnyítése. A dráma szó jelentése: tenni, cselekedni. Jelentéséből következik, hogy aktív részvételt, cselekvést követel minden játékostól. A résztvevők passzív szemlélőből aktív, a történéseket maguk alakító, változtató játékossá válnak, akik egy saját önkifejezési móddal képessé válnak a társadalom felé is kommunikálni, amit érdemes, sőt fontos tudni róluk.

A MáSzínházban 2005 óta folyó pedagógiai és művészeti munka alapvetése az, hogy értelmi fogyatékos tagjainkat nem tekintjük sajnálatra méltó lényeknek. Sokkal inkább olyan egyénekként kezeljük őket, akiknek megvannak a saját adottságaik és személyiségük – ahogy nekünk, orvostudományi szempontból ép embereknek is. Ezek közül egy tulajdonság csupán a fogyatékosságukat.

Az utóbbi években létrehozott előadások egyre inkább ezt a szemléletet voltak hivatottak közvetíteni nézőink felé. Ez idő alatt folyamatosan csatlakoztak újabb művészek, szakemberek a társulathoz, egyre színesebbé téve nem csak a képzést, hanem a közösség gondolkodását is.

A 2014-ben először megrendezett ELEGY (ELfogadva EGYmást) integrációs tábor jelentette az első lépcsőfokot a továbblépésben. A 24 ép értelmű 12-18 éves diák, a 13 MáSzínházas értelmi sérült fiatal felnőtt és a 11 felnőtt segítő és tanár részvételével megvalósult táborban vegyes csoportokban hoztunk létre performanszokat. Az együttélés, a tolerancia “gyakorlati” megtapasztalása és a közös alkotás pozitív hatása messze felülmúlta várakozásainkat. Itt váltak a többségi gyerekek munkánk másik közvetlen célcsoportjává.

Ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy a meglévő- és a frissen csatlakozó színházi szakemberek között többen elhivatottá váltak a színházi nevelés módszertana és céljai iránt. A kritikai gondolkodás fejlesztése és a társadalmi érzékenyítés mint cél, valamint a demokratikus pedagógiai szemlélet és eszközök alkalmazása könnyen összekapcsolódott a MáSzínházban folyó nevelői munkával, és az értelmi fogyatékos emberek láthatóságának és elfogadottsága növelésének céljaival.

2015-ben hoztuk létre az első pedagógiai célú színházi nevelési előadásunkat, kifejezetten középiskolás fiataloknak. Azt azóta további 10, repertoáron játszott előadás, és 6 rövidtávú színházi projekt követte.

REPERTOÁRON JÁTSZOTT ELŐADÁSAINK VOLTAK:

2010-2012 - Világablak - előadások száma: 4

2014-2015 - Napok tánca - előadások száma: 5

2015-2017 - Az ügyelő - előadások száma: 11

2016-2019 - KépMás - Próbálom túlkiabálni magam - előadások száma: 39

2017-2019 - Profil - előadások száma: 19

2019-2020 - Ejha! - előadások száma: 12

2018-2022 - Apák fiai - előadások száma: 25 (3 online vetítés)

2019- 2022 - A zuhanás sokkja - előadások száma: 24 (2 online vetítés) 

2021 - 2021 - (S)irály generáció - előadások száma: 6

2021 - 2022 - Leláncolt Prométheusz - előadások száma: 5 

2021- 2023 Kontra  Verona - előadások száma: 13

FUTÓ ELŐADÁSOK:

2017-től - Carlo - előadások száma 2023 májusig: 44

2020-tól - Különös - előadások száma 2023 májusig: 15 (3 online alkalom)

2021-től - Anya-e vagy? - előadások száma 2023 májusig: 38 

2022-től - FeLeMás - előadások száma 2023 májusig: 9

2022-től BeReal - előadások száma 2023 májusig: 13

2023-tól Telik - felnövéstörténet egy körben - előadások száma 2023. májusig: 3

130

heti résztvevő

rendszeres foglalkozásainkon

5

futó előadás

Inkluzív színház és színházi nevelés

Támogatnál?

Adód 1%-val megteheted

Adószámunk: 18659685-1-13

Vezetőség

Bakonyvári L. Ágnes

Bakonyvári L. Ágnes

színházi nevelési szakember, művészeti vezető
Separator
Balla Krisztina

Balla Krisztina

színházi nevelési szakember, kommunikációs munkatárs
Separator
Csonka István

Csonka István

Pénzügyi vezető
Separator

További tagok, munkatársak

Márton Gábor Csaba

Márton Gábor Csaba

színházi nevelési szakember, szociális cirkusz tréner
Ménesi Heléna

Ménesi Heléna

színházi nevelési szakember
Sziráki Eszter

Sziráki Eszter

drámatanár
Szalóki Emília

Szalóki Emília

festő, gyógypedagógus
Huszár Katalin

Huszár Katalin

tánc-és mozgástréner
Jankovics Julianna

Jankovics Julianna

kórusvezető, logopédus
Kámán Orsolya

Kámán Orsolya

koreográfus, színész-drámatanár
Csathó Tímea

Csathó Tímea

Önkéntes Koordinátor
Gazder Adél

Gazder Adél

Drámatanár, rendezőasszisztens
Benyhe Bernát

Benyhe Bernát

Drámatanár
Pignitzky -Nèmeth  Viktória

Pignitzky -Nèmeth Viktória

Önkéntes Koordinátor, bábszínész
g