Rólunk

A MáSzínház társulatának tagjai értelmileg akadályozott fiatal felnőttek, önkéntes segítők és színházi szakemberek. A közös munkánkban a bemutatóval egyenértékűen fontos az azt megelőző nevelési folyamat. Drámajátékaink az emberépítést célozzák, feladatuk a személyiségformálás, a kapcsolatfelvétel, a kapcsolattartás, a közlés megkönnyítése. A dráma szó jelentése: tenni, cselekedni. Jelentéséből következik, hogy aktív részvételt, cselekvést követel minden játékostól. A résztvevők passzív szemlélőből aktív, a történéseket maguk alakító, változtató játékossá válnak, akik egy saját önkifejezési móddal képessé válnak a társadalom felé is kommunikálni, amit érdemes, sőt fontos tudni róluk.

A MáSzínházban 2005 óta folyó pedagógiai és művészeti munka alapvetése az, hogy értelmi sérült tagjainkat nem tekintjük sajnálatra méltó lényeknek. Sokkal inkább olyan egyénekként kezeljük őket, akiknek megvannak a saját adottságaik és személyiségük – ahogy nekünk, orvostudományi szempontból ép embereknek is.

Az utóbbi években létrehozott előadások egyre inkább ezt a szemléletet voltak hivatottak közvetíteni nézőink felé. Ez idő alatt folyamatosan csatlakoztak újabb művészek, szakemberek a társulathoz, egyre színesebbé téve nem csak a képzést, hanem a közösség gondolkodását is.

A 2014-ben először megrendezett ELEGY (ELfogadva EGYmást) integrációs tábor jelentette az első lépcsőfokot a továbblépésben. A 24 ép értelmű 12-18 éves diák, a 13 MáSzínházas értelmi sérült fiatal felnőtt és a 11 felnőtt segítő és tanár részvételével megvalósult táborban vegyes csoportokban hoztunk létre performanszokat. Az együttélés, a tolerancia “gyakorlati” megtapasztalása és a közös alkotás pozitív hatása messze felülmúlta várakozásainkat. Itt váltak a többségi gyerekek munkánk másik közvetlen célcsoportjává.

Ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy a meglévő- és a frissen csatlakozó színházi szakemberek között többen elhivatottá váltak a színházi nevelés módszertana és céljai iránt. A kritikai gondolkodás fejlesztése és a társadalmi érzékenyítés mint cél, valamint a demokratikus pedagógiai szemlélet és eszközök alkalmazása könnyen összekapcsolódott a MáSzínházban folyó nevelői munkával, és az értelmi sérült emberek láthatóságának és elfogadottsága növelésének céljaival.

2015-ben hoztuk létre az első pedagógiai célú színházi nevelési előadásunkat, kifejezetten középiskolás fiataloknak. Azt azóta további 7, repertoáron játszott előadás, és 5 rövidtávú színházi projekt követte.



 

115

heti résztvevő

rendszerese foglalkozásainkon

6

futó előadás

Inkluzív színház és színházi nevelés

Támogatnál?

Adód 1%-val megteheted

Adószámunk: 18659685-1-13

Vezetőség

Bakonyvári L. Ágnes

Bakonyvári L. Ágnes

színházi nevelési szakember, művészeti vezető
Separator
Bakonyvári Krisztina

Bakonyvári Krisztina

színházi nevelési szakember, pénzügyi vezető
Separator
Márton Gábor Csaba

Márton Gábor Csaba

színházi nevelési szakember, kommunikációs vezető
Separator
Ménesi Heléna

Ménesi Heléna

színházi nevelési szakember, irodavezető
Separator

További tagok, munkatársak

Tokody Marianna

Tokody Marianna

drámapedagógus, énektanár
Sziráki Eszter

Sziráki Eszter

drámatanár
Szalóki Emília

Szalóki Emília

festő, gyógypedagógus hallgató
Telek Flóra

Telek Flóra

tánc-és mozgástréner
Balla Dávid

Balla Dávid

filmrendező
Huszár Katalin

Huszár Katalin

tánc-és mozgástréner
Egyed Barbara

Egyed Barbara

színész, gyógypedagógus
Jankovics Julianna

Jankovics Julianna

kórusvezető, logopédus
Szabó Hanna

Szabó Hanna

festő, nemzetközi tanulmányok hallgató
Kámán Orsolya

Kámán Orsolya

koreográfus, színész-drámatanár